duminică, 15 decembrie 2019

Scoala sau galagie? Invat sau inteleg?

Radu Alexandrescu a fost diagnosticat la cinci ani cu autism înalt funcţional. Era un elev eminent, cu un dosar plin cu diplome de la toate concursurile şi olimpiadele la care a participat, cu excepția celei de Religie, care a avut ghinionul să se suprapună cu Concursul de Evaluare Europeană la Matematică.
Radu, de obicei, nu-şi ia notiţe. Și chiar dacă şi-ar lua, n-ar înţelege mare lucru din ele pentru că are un scris indescifrabil. De aceea, profesoarele şi directoarea şcolii au sfătuit-o pe mama lui, Grazziela, să facă o cerere la inspectorat, căreia să-i ataşeze şi diagnosticul de sindrom Asperger, prin care să ceară susţinerea tezelor unice în condiţii speciale. Aşa a putut trece examenele, cu ajutorul unui profesor căruia i-a dictat răspunsurile. Altfel, Radu nu poate sta la şcoală decât dacă este însoţit de doamna Mihai, o persoană în vârstă, care-şi are locul pe un scaun în holul şcolii încă de când era el în clasa I. De ce? Pentru că, explică Radu, de fapt, "nu e şcoală, e gălăgie. Copiii sunt răi, urlă, ţipă, se bucură când unuia şi altuia i se-ntâmplă ceva rău, se pârăsc... E periculos la şcoală, iar eu nu sunt în siguranţă acolo". Colegii l-au tăvălit, i-au rupt caietele, l-au filmat cu telefonul mobil... Iar el a stat pur şi simplu, nici măcar nu a încercat să se apere, pentru că un altfel de comportament ar fi fost împotriva regulamentului şcolii. "Şcoala este un loc în care învăţăm lucruri noi. Bune şi rele. În pauze învăţăm lucrurile noi - rele: să înjurăm, să ne supărăm... Oare aşa funcţionează această lume? Vă rugăm! Vă rugăm! Opriţi-vă!". E părerea lui Radu, dintr-un clip video pe care l-a produs și care se numește "Şcoala".
Cum ar arăta educația, școala, dacă Radu ar avea puterea să o schimbe? "În primul rând, aş renunţa la clase. N-aş mai face clasa I, clasa a II-a... Ci, dacă ai terminat lecţia asta, treci la următoarea. Acum nu e acelaşi lucru. Nu! Pentru că eu, chiar dacă nu înţeleg, sunt obligat să merg în clasa următoare. Apoi, aş scoate programa şi caietele de notiţe. Nu scriu, nu înre­gistrez, pentru că nu trebuie să învăţ. Trebuie să înţeleg! Cine nu înţelege rămâne la nivelul ăla. Poate înţelege altă materie şi atunci avansează pe cealaltă materie până unde poate. Şi aş scoate tema. Tema e ceva cam fără rost, pentru că, dacă eu pot să fac tema, înseamnă că am înţeles lecţia, dacă eu nu pot să fac tema, n-am înţeles nimic".

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu