luni, 16 iulie 2012

Pro sau contra?



Alexandru Boţu este unul dintre cei 67 de elevi de clasa a XII-a care a luat media 10 după afișarea rezultatelor de la Bacalaureat 2012 şi unul dintre cei trei liceeni din Bucureşti care a înregistrat o serie maximă la Fizică, Matematică şi Română. Din octombrie va fi student la Cambridge, Marea Britanie, la Inginerie, şi nu are în plan să revină în ţară după studii.

"Am motive puternice să fiu pesimist. E o impresie formată de-a lungul ultimilor ani. Mentalitatea generală românească nu mă face să mă gândesc că România ar putea progresa. E prea mult dispreţ pentru valoare şi pentru mediul academic", spune absolventul Colegiului de Informatică "Tudor Vianu". Boţu, originar din Iaşi şi aclimatizat de trei ani în Bucureşti, nu este doar "tocilarul" care a luat bacalaureatul cu 10, ci şi olimpicul la fizică al cărui protest a făcut valuri în online-ul românesc în urmă cu două luni. Lucrarea elevului dezamăgit de modul în care este punctat la clasă de profesoara Ioana Soica, profesor de fizică la Colegiul Vianu, în ciuda performanţelor sale la concursurile naţionale şi internaţionale la fizică a stârnit ecouri ample pe internet.

"Corectura se face pe criterii personale. Înţeleg perfect că nu merit media 10", a scris Boţu în teza lui la Fizică din semestru II. Iar lucrarea, fotografiată ca să rămână dovada acestui protest, a fost postată de liceean pe Facebook.

Şi de aici a preluat-o toată lumea, fără să-mi ceară permisiunea", explică elevul rebel pentru. Astăzi spune că nu ar fi vrut ca teza - scrisoare "să devină publică", pentru că "am tras ceva ulterior. Se vorbea chiar de scăderea notei la purtare".

"Teza la fizică era meciul vieţii pentru că nu ştiam niciodată cu ce medie voi încheia. Pe primul semestru avusesem 10", povesteşte olimpicul Boţu, "dar în semestru II aveam un 5 la oral. Nu aveam ce să pierd. Nu aveam ce să-i fac profesoarei pentru toţi anii ăştia în care s-a purtat oribil şi ne nota subiectiv. Aşa că am scris lucrarea într-o seară, pe la 2.00, şi am păstrat-o pentru când aveam să dau teza, la mijlocul lui mai. I-am dat două foi atunci. Textul de protest şi teza în care rezolvasem câteva subiecte. După 20 de minute am ieşit din clasă şi am auzit-o strigându-mi numele", rememorează totul Alex Boţu.

Protestul online care a scindat cancelaria în două
De ce a făcut asta? "Aşa am considerat eu că trebuie procedat. Am vrut să transmit un mesaj: că modelul ăsta de profesor din comunism, care spune intrând la clasă Eu, profesorul, sunt un Dumnezeu, iar voi, elevii, nişte viermi nu mai este de actualitate. Oricum, toată lumea a fost şocată", concluzionează rebelul de 19 ani. "Cancelaria s-a împărţit în două, la fel şi clasa". Şocaţi au fost şi părinţii lui, tatăl - profesor universitar la Iaşi, iar mama - medic de familie: "I-am sunat în seara aia şi le-am zis -Vedeţi că eu dau mâine teza asta şi le-am citit textul. -Dă-o, mi-au zis,dacă tu crezi asta" .

Regrete? Nu, "doar răcorire" şi teama că profesoara Stoica nu îi va încheia media la fizică. "Mă gândeam că n-o să mai intru în Bac şi că o pierd Cambridge-ul", explică Alex. Dar nu s-a întâmplat aşa. A luat în 5 în teză şi asta a fost tot. Cu profesoara n-a mai dat ochii, pentru că ea "a plecat din ţară cu o grupă de elevi în SUA, într-o vizită la NASA".

"Ştiu doar că nu sunt eu caz singular. A mai fost o fată la "Vianu" care i-a fost elevă Ioanei Stoica şi care, deşi era olimpică internaţională, abia trecea la doamna profesoară. Până la urmă s-a mutat la un alt liceu, ca să scape".

Moştenire de familie
La cei 19 ani ai săi, împliniţi de curând, Alex Boţu vorbeşte ca un om mare. "În România există un dezinteres faţă de valoare şi de cunoaştere. Intelectualii sunt o categorie marginalizată. Nimeni nu investeşte în mediul academic, ca-n perioada interbelică, ca-n perioada Brătienilor".

Cu toate astea nu-l tentează politica şi vrea să facă performanţă în proiectare - în proiectarea de avioane. "Bunicul din partea mamei a fost comandor în aviaţie şi el m-a influenţat. De fapt, el a fost model şi pentru fratele meu, care are două mastere - în inginerie spaţială şi în magnetism", punctează absolventul de "Vianu" filiera. De altfel, fratele mai mare, singurul pe care-l are, s-a stabilit de 11 ani în SUA. Şi da, şi el a fost olimpic internaţional la Fizică.

Ce nu ştie lumea despre Alex Boţu
Originar din Iaşi, Alex Boţu a venit la Bucureşti la finalul clasei a IX-a când, după o olimpiadă la fizică, a fost ofertat de un liceu internaţional privat din Bucureşti. A lăsat un liceu de tradiţie, Costache Negruzzi - "Se vede asta şi din rezultatele obţinute la Bacalaureat 2012 când 5 elevi au luat 10 de la ei" -, pentru Capitală care i-a promis că astfel va vedea ce înseamnă performanţa. După un semestru la liceul privat, mărturiseşte că a fost dezamăgit de ritm şi de modul în care se făcea pregătirea. A ales să-şi încerce norocul la Colegiul Tudor Vianu, unde a fost admis în clasa olimpicilor. "S-a dovedit a fi o alegere foarte bună", conchide absolventul.

Aşa s-a mutat cu chirie într-un apartament cu două camere şi a învăţat să se îngrijească singur: mâncare, spălat, gătit. "E drept, maică-mea mă sună de 20 de ori pe zi, iar odată la două săptămâni e la Bucureşti să vadă ce fac", povesteşte amuzat Alex.

Nu regretă alegerea făcută în urmă cu trei ani, când a decis să încerce la "Vianu". A deprins spiritul liceului: "Noi suntem cei mai buni". Ba chiar şi l-a însuşit, iar în ecuaţia asta admiterea la Cambridge a fost "un obiectiv îndeplinit". De altfel, din cei 23 de foşti colegi de-ai lui de clasă, 18 vor merge să studieze la universităţi din Marea Britanie, iar doi în SUA.

Deocamdată ştie doar că a fost admis la cursuri şi că urmează să primească o bursă. Nu cunoaşte încă valoarea acesteia. Cert e că a aplicat şi pentru un credit în Marea Britanie, pentru cazul în care ar urma să-şi plătească facultatea.

Alex Boţu a jucat trei ani fotbal fiind portar. "Ai mei au pus presiune pe carte, dar niciodată fotbalul nu a reprezentat un pericol cu adevărat. La Cambridge voi avea timp să fac din nou sport, pentru că ei pun accent nu doar pe performanţa academică"

Până la 1 octombrie, dată la care va fi la Cambridge, Alex Boţu are în plan să urmeze cursurile şcolii de şoferi - deşi nu are maşină - şi să plece într-o vacanţă "la munte, cu prietenii".

Altfel, îl amuză să fie numit tocilar, are o prietenă care şi ea va pleca din ţară la studii şi a petrecut cu amicii - "cum se face" - după ce s-au afişat rezultatele de la Bacalaureat 2012.




Sursa

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu